پرسش:
انسان های اخرالزمان چه خصوصیاتی دارند که باعث میشود برخی از آن ها از اصحابی که در زمان امامان بودن وبا آنها درجنگ ها شرکت میکردندمقامشان بیشتر باشد چرا دراین زمان که ما امام خود رانمیبینیم بیشتر از آن زمان دیندارتریم؟

️پاسخ:
روایات متعددی در بزرگ داشت مقام مومنان در زمان غیبت از سوی پیامبر و اهلبیت اطهار (ع) بیان شده است که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: یا علىّ ! عجیب‏ترین مردم از جهت ایمان، و عظیم ترین ایشان از جهت یقین گروهى هستند که در آخر الزمان زیست می‌کنند، زیرا ایشان به دیدار پیامبر نرسیده اند، و حجّت از ایشان غائب است، ولى ایشان به نوشته ‏اى(کتاب‌های روایات معصومین) ایمان آورده‏ اند.

من لا یحضره الفقیه ، شیخ صدوق(381 هق ) ، ج 4 ، ص 366 

برادران پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم در آخرالزمان

ابو بصیر و او از امام محمد باقر علیه السّلام‏ روایت نموده که پیغمبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله روزى در جمعى از اصحاب خود دو بار فرمود: خداوندا! برادران مرا به من بنمایان. اصحاب عرض کردند: یا رسول اللَّه! مگر ما برادران شما نیستیم؟
فرمود: نه! شما اصحاب من می باشید، برادران من مردمى در آخر الزمان هستند که به من ایمان مى‏ آورند، با این که مرا ندیده ‏اند. خداوند آنها را با نام و نام پدرانشان، پیش از آن که از صلب پدران و رحم مادرانشان بیرون بیایند، به من شناسانده است.
ثابت ماندن یکى از آنها بر دین خود، از صاف کردن درخت خاردار (قتاد) با دست در شب ظلمانى، دشوارتر است. و یا مانند کسى است که پاره ‏اى از آتش چوب درخت «غضا» را در دست نگاه دارد. آنها چراغ هاى شب تار می باشند، پروردگار آنان را از هر فتنه تیره و تارى نجات می دهد.
بحار الأنوار ، علامه مجلسی ، ج 52 ، ص 124

این روایات و روایات آخر الزمان نشان می دهند که در زمان غیبت امام زمان(عج) دین داری بسیار سخت می شود چرا که از یک طرف کشش های شیطانی و ابتلائات آخر الزمانی بسیار زیاد می شود و یک طرف ولی خدا در پرده غیبت است و مومنان نمی توانند او را ببینند و از وجود او استفاده کنند و مجبور هستند دین خود را بر اساس نوشته ها(قرآن و احادیث) حفظ کنند این وضعیت موجب می شود که گرایش به بی دینی و دین گریزی بسیار پر رنگ تر از دین داری و گرایش به دین باشد و اگر کسی با این وضعیت دین دار شد ارزش بسیار زیادی خواهد داشت
بنا بر این انسان های آخر الزمان در صورتی از اصحاب پیامبر مقامشان والاتر باشد که ایمان داشته و در این ایمان خود راسخ و پابرجا باشند و الا اگر ایمان نداشته باشند ارزشی نخواهند داشت.