۱۰ مطلب در دی ۱۳۹۶ ثبت شده است

صلوات،ضعف شیطان...

پرسش :
شیطان از چه چیزی رنج می برد؟

پاسخ :
روزی پیامبر اکرم (ص) شیطان را دید که خیلی ضعیف و لاغر شده است. حضرت از او پرسید: چرا به این روز افتادی؟
شیطان گفت: ای رسول خدا! از دست امت تو رنج می برم و در زحمت بسیار هستم. پیامبر فرمود: مگر امت من با تو چه کرده اند!
شیطان گفت: ای رسول خدا! امت شما شش خصلت دارند که من طاقت دیدن و تحمل این خصائص را ندارم.
اول: هر وقت به هم می رسند سلام می کنند.
دوم: با هم مصافحه می کنند.
سوم: هر کاری را که می خواهند انجام دهند، ان شاءالله می گویند.
چهارم: از گناه استغفار می کنند.
پنجم: تا نام شما را می شنوند صلوات می فرستند.
ششم: ابتدای هر کاری بسم الله الرحمن الرحیم گویند.

فضایل و آثار صلوات، ص۳۳

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ابوالفضل پریمی

نماز ،پرستش خدا...

پرسش:
با این که خدا دروغ را نمى‏پسندد چرا انسانها را در «ایّاکَ نَعْبُدُ و ایّاکَ نَسْتَعین» ‏نماز مجبور به دروغ مى‏کند؟
پاسخ:
در بسیاری از آیات و دعاهاى توصیه شده معصومین، علاوه بر جنبه تمحید و تسبیح و ذکر و تضرّع و عرض حاجت، جنبه‏هاى آموزشى، عرفانى و تربیت دارد؛این جملات گرچه به صورت خبری است ولى در واقع از مقوله انشاء می باشد. یعنی این کلمات را بدین قصد مى‏گوییم که باید اینچنین باشیم نه اینکه من اینچنین هستیم.
جمله «ایّاکَ نَعْبُدُ و ایّاکَ نَسْتَعین» نیز به همین صورت می باشد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ابوالفضل پریمی

کفاره گناهان ...

پرسش :

آیا ترک گناه کبیره کفاره گناه صغیره است؟

پاسخ :

گنــاه دو قسـم اسـت
بدان که شریعت مقدسه، گناه را به دو قسم کرده است: کبیـره و صغیـره؛ و حکم فرموده که اجتناب از گناهان کبیره، کفاره‌ی گناهان صغیره است.
چنانکه خدای تعالی فرموده :
« اِنْ تَجْتَنِبوُا کَبائِرَ مًا تَنْهَوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ»‍ اگر از کبائر آنچه بر شما حرام شده است، اجتناب کنید، آن را کفاره‌ی سایر گناهان شما مےکنیم.
اجتناب کبیره وقتی کفاره‌ی صغیره مےشود که به قدرت و اراده، آن را برای خدا ترک کنی، نه اینکه قدرت بر انجامش نداشته باشی، یا به خاطر ترس از مردم یا حفظ آبرو یا عدم شوق و رغبت، آن را انجام ندهی؛ که چنین اجتنابی کفاره‌ی صغایر نمےشود.

بررسی گناهان کبیره آیت الله مجتهدی (ره) ص ۱۵
‌‌

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ابوالفضل پریمی

خیانت به دوست

امام موسی کاظم(ع):

هر که برادرش را در کارى ناپسند ببیند و بتواند او را از آن باز دارد و چنین نکند، به او خیانت کرده است.

الامالى صدوق،ص۳۴۳

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ابوالفضل پریمی

غیبت وانتظار فرج...

امام سجاد( ع):

مردمانی که در زمان غیبت مهدی (عج)به سر می برند و معتقد به امامت او و منتظر ظهور وی هستند ،از مردمان همه زمانها برترند.

بحار الانوار ،ج52،ص 122

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ابوالفضل پریمی

وفات حضرت معصومه(ع)

سرزمین قم
آسمانش، دل به هوای تو بسته بود
و خاکش، به شوق قدم های تو نفس میکشید؛
اما ناگهان موج حزن و اندوه، در همه شهر جاری شد.
_______********_________
کریمه ای و به در گاه تو گدا بسیار

و من مثال همیشه برای تو سربار

تو جلوه گاه حجابی تو از تبار کرم

تویی ملازم زهرا ملازمت مریم

وفات حضرت فاطمه معصومه(س) تسلیت باد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ابوالفضل پریمی

حدیث امام حسن عسکری(ع)

 امام حسن عسکری (ع)
جدال مکن که ارزشت میرود و شوخی مکن که بر تو دلیر شوند.
(تحف العقول ص 486)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ابوالفضل پریمی

حضرت عیسی (ع)

 حضرت عیسى علیه السلام: به حق بگویمتان، گناهان خُرد و کوچک انگاشته از دام هاى شیطان است که آنها را در نظر شما کوچک و خُرد جلوه مى دهد تا روى هم جمع شوند و فزونى یابند و شما را در میان گیرند. تحف العقول : 508

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ابوالفضل پریمی

توجه به نماز...

سوال:
فرق خواندنِ نماز با به پا داشتن آن چیست؟

پاسخ:
شهیدمرتضی مطهری در کتاب آشنایی با قرآن اینگونه این مطلب را توضیح می دهند:
فرق است میان نماز خواندن و نماز را به پا داشتن؛ و اصولًا مواردی که در قرآن «نماز خواندن» تعبیر شده است، در مقام مذمّت است؛ یعنی سخن از کسانی بوده که نمازهایشان ایراد داشته است.
اقامه (به پا داشتن) نماز چیست؟
به پا داشتن نماز آن است که حق نماز ادا شود، یعنی نماز به صورت یک پیکر بی‏ روح انجام نگردد بلکه نمازی باشد که واقعاً بنده را متوجه خالق و آفریننده خویش سازد؛ و این است معنی «ذکر الله» که در آیه شریفه 14 سوره طه بدان اشاره شده: اقِمِ الصَّلوةَ لِذِکری.

آشنایی با قرآن، ج2، ص65

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ابوالفضل پریمی

آثار غیبت...

سوال:

 تاثیر غیبت در قبولی نماز چیست؟

پاسخ:

در این باره حدیثی از پیامبر اکرم(ص) دایم که می فرمایند:

 پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: خداى متعال، نماز و روزه غیبت کننده از مرد یا زن مسلمان را تا چهل شبانه ‏روز نمى‏ پذیرد، مگر این که غیبت شونده از او در گذرد.

( اگر اطلاع دادن به غیبت شونده سبب ناراحتی یا گرفتاری شود، اطلاع ندهد و برایش استغفار کند)


شناخت نامه نماز؛ جلد ۲؛ حدیث ۸۹۵

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ابوالفضل پریمی